Ouderen hoor ik wel eens zeggen: “dit lukt me echt niet meer” of  “deze beweging is te moeilijk, ik stop ermee”. Waarom zou je stoppen met bewegen? Wanneer je ouder wordt en misschien niet alles meer zo gaat zoals je zou willen. Zou je dit natuurlijk kunnen doen. Stoppen. 

of

je omarmt alles wat je nog wel kunt!

Ouder worden is niet altijd even makkelijk. Naast de acceptatie van het ouder worden: dat je er niet meer uit ziet als 20, dat je geheugen je in de steek laat. Dat je lichaam niet meer functioneert als een topsporter. Zijn er nog zoveel dingen die je wel kunt! En daar wil ik me samen met jullie op richten. We gaan onszelf letterlijk omarmen.

Muziek is een prachtig middel om herinneringen op te halen. Emoties te verwerken en een plek te geven. Ons lichaam geeft vaak direct een reactie bij het horen van een muziekstuk. Denk maar eens aan je voeten of je hoofd. Vaak komen deze snel in beweging. Dit is niet leeftijdsgebonden, deze reactie vanuit ons brein is uitermate geschikt om ook ouderen in beweging te krijgen. Bij het horen van muziek vanuit hun jeugd of tienerjaren ontstaan de mooiste glimlachen en creatieve bewegingen. Op zo’n moment delen zij en herleven zij weer een stukje vanuit hun jeugd. Herkenning en saamhorigheid zorgen voor een prachtige energie binnen de groep. 

Een aanraking, hoe klein dan ook is nodig. Ieder mens, van pasgeboren baby tot de ouder wordende mens, heeft behoefte aan lichaamscontact. Door samen te bewegen op muziek is het heel makkelijk om elkaar even aan te raken. Denk aan een hand op de schouder, handen in elkaar, schouder aan schouder. Bewegen op muziek maakt je niet alleen vrolijker, maar ook socialer. Wanneer wij elkaar aanraken komt het hormoon oxytocine vrij. Dit hormoon zorgt voor een verlaging van de bloeddruk, hartritme en cortisol niveau. Bewegen op muziek zorgt daarmee voor een vermindering van stress en een toename van prosociaal gedrag.

Onderzoek

Prof. dr. Erik Scherder brengt middels de media vele onderzoeksresultaten naar buiten. Wat doet muziek met ons brein en welke invloed heeft dit op ons. En zo ook met ouderen met of zonder dementie. En de combinatie van muziek en bewegen.

De website ChangeYourRythm verteld dat het meest veelbelovende bewijs naar bewegen op muziek als vorm van verrijkte omgeving en bron van cognitieve reserve komt uit grootschalig onderzoek naar de invloed van verschillende hobby’s op het ontwikkelen van dementie. Onderzoekers van het Albert Einstein College of Medicine in New York vergeleken 496 bejaarden (ouder dan 75 jaar) en onderzochten aan welke cognitieve en fysieke activiteiten zij deelnamen in hun vrije tijd. Daarnaast werd in de loop van 21 jaar bijgehouden of en wanneer zij dementie ontwikkelden. Over het algemeen waren de mensen die dementie kregen lager opgeleid en waren zij minder cognitief actief. Cognitief intensieve activiteiten die het risico op dementie verminderen waren: het maken van kruiswoordpuzzels (38%), een instrument spelen (69%) en bordspellen spelen (74%). De fysieke activiteiten (waaronder lopen, fietsen en zwemmen) bleken geen invloed te hebben op de ontwikkeling van dementie – met één enkele uitzondering…. bewegen op muziek. Dit droeg bij aan het verminderen van het risico op het krijgen van dementie – met maar liefst 76%.

Ik vind het de beste investering in de toekomst die je maar kunt maken!

Er zijn meerdere onderzoeken die bevestigen dat bewegen op muziek, meer dan fitnessprogramma’s, leidt tot neuroplasticiteit en een behoud van cognitieve en motorische vaardigheden. Zo leidt bewegen op muziek – meer dan wandelen of stretchen – tot een toename van de witte stof, het myeline dat zenuwcellen omvat. Bovendien neemt door bewegen op muziek bij ouderen het volume van de hippocampus toe. Dit is het deel van de hersenen dat bij de ziekte van Alzheimer als eerste wordt getroffen. Verder verbetert bij ouderen de fysieke balans en het concentratievermogen ook middels bewegen op muziek.

Het houdt niet alleen ons lichaam, maar ook onze hersenen gezond en jong. Het vermindert stress en is een verrijkte omgeving die leidt tot cognitieve reserve – en daarmee een hogere kwaliteit van leven.

Ervaring met ouderen

Al dit moois heb ik mogen ervaren bij de cursus “val niet of val zo” . Deze biedt naast valpreventie ook een stukje bewegen op muziek. Hier wordt de combinatie van het herleven van mooie, leuke, gezellige of grappige muziekstukken en beweging als zeer prettig ervaren.

BarreSport-valnietofvalzo

Ook bij Dance For Health in Rotterdam. Hier bewegen we samen met mensen met parkinson, ms of reuma. 

En op Malta mocht ik ook genieten bij de Stichting Step Up For Parkinsons  van ouderen, die middels muziek, beweging en vrijheid creëeren.

Samen omarmen we wat we nog wel kunnen!